Mencari RedhaMu:

' Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh, Allah bersama orang2 yang berbuat baik. ' (Al-`Ankabut: 69)

Friday 29 July 2011

Welcome.. :)

Kami selalu menantimu..


Dalam 3 hari lagi, tetamu yang dah setahun tak menjenguk saya dan keluarga akan datang.. Tak sabarnya.. Tetamu ni bukan calang2, sentiasa bawa bersama 'buah tangan' yang tak siapa pun boleh bagi.. Dia membawa sesuatu yang kami semua inginkan, setelah setahun dibuai lara dunia.. (".)

Dia datang membawa rahmat, dia hadir menawarkan keampunan, dia berkunjung meng'offer'kan pembebasan api neraka.. 'Siapa'kah dia? Bulan pernuh barakah.. Ramadhan Kareem..

Tetamu teragung ini bakal berkunjung. Apa persiapan yang perlu dibuat? Bukan seperti tetamu lain, ia tak perlu diraikan dengan makanan dan keadaan rumah yang selesa. Cukup sekadar menyediakan hati untuk benar2 bersedia menerima kehadirannya.

Hati perlu disediakan untuk 'menghayati' dan memanfaatkan segala ganjaran yang ditawarkan pada bulan ini. Tawaran yang mungkin terakhir dalam hidup.. Perlu persiapan rapi untuk meraikannya..

Cukup bersediakah hati? Cuba menilai keadaan:

Iman. 

Dah cukup kuatkah untuk menghiaskan 30 hari Ramadhan dengan ibadah tanpa henti? Dari pagi sampai malam, sentiasa mengharap redha Allah, tak ada satu detik pun tersia tanpa ganjaran pahala dari Allah. Dah sedia bertarung dengan nafsu untuk memenangi hati? Teguhkan mujahadah wahai iman, semoga berjaya.. :)

Sabar.

Sudah tinggikah kedudukan sabar di hati? Mampukah mengatasi rasa marah, penat, lapar.. 30 hari perlu bermujahadah melawan nafsu untuk bangun qiam mengharapkan maghrifah Allah.. Cukup bertahan? Wahai sabar, terlalu banyak Allah mendidikmu agar terus teguh bertahan.. Ramadhan tanpa 'musuh', rasanya lebih mudah bagimu.. :)

Malas, manja, bertangguh..

Wahai malas, manja, bertangguh.. Kalian tidak diperlukan untuk meraikan kehadiran bulan ini... -_- Malah, hari2 lain pun tak diperlukan, sebab susah nak singkirkan la kalian masih ada dalam diri .. (".) Tapi untuk mengoptimumkan penggunaan bulan ini, kalian perlu pergi jauh2..(`',)

Tenang, Taqwa, Ihsan..

Rasa2 ini, diharapkan mampu disuburkan dengan sesubur2nya. Mengharapkan tetamu ini meninggalkan kami sekeluarga dengan tingkatan taqwa, ketenangan jiwa, dan keupayaan merasai ihsan.. Mungkin kali ini saja peluang untuk merasai ketiga2 rasa ini dengan sepenuh hati.. 

Tinggi harapan kami semua untuk meraikan kehadiranmu wahai Ramadhan.. Walau kami adalah manusia akhir zaman, yang tak mampu betul2 menghayatimu, tapi kami jua hamba. Hamba yang sentiasa mengharapkan rahmat dan keampunan Allah. Kerana itu kami akan berusaha sedaya mungkin, menghayatimu sepenuh dan sedalam hati kami, manusia2 agung terdahulu, kami jadikan teladan untuk menyambut hadirmu..

Semoga engkau gembira 'menziarahi' kami..

Ya Allah, dalam beberapa hari yang berbaki ini, sampaikan kami pada Ramadhan...

............................................................................................................................

(entah kenapa, rasa berdebar menyambut kehadiran Ramadhan kali ni..)




No comments: